مراغه, علمدار حسینیان ایران
مراغه, علمدار حسینیان ایران
حجت الاسلام جعفری مراغه را«علمدار حسینیان ایران» خواند و ادامه داد: در معرفی مراغه نمی‌توان از ۲ ویژگی حسینی بودن و شهیدپرور بودن این شهرستان چشم‌پوشی کرد و این ویژگی‌های فرهنگی برجسته باید در سطح ملی معرفی شود

 

به گزارش پایگاه خبری مراغه سلام 

 

رییس سازمان تبلیغات اسلامی مراغه عصر سه شنبه در مراسم«شهدا، تربیت یافتگان مکتب حسین(ع)» که به مناسبت گرامیداشت روز مراغه با حضور چشمگیر اقشار مختلف مردم در تالار شهید بهشتی برگزار شد به سابقه دیرینه مرثیه‌سرایی و عزاداری در مراغه اشاره و بیان کرد: اولین دیوان ترکی که واقعه عاشورا را توصیف کرد، «قیامت‌نامه» نام داشت و طی دوره زندیه توسط «میرعبدالفتاح موسوی» در این شهرستان نوشته شد.

 

حجت‌الاسلام بهروز جعفری با اشاره به اینکه مرثیه‌های ترکی قبل از آن در حد دیوان نبود، افزود: مرحوم ملاحسین دخیل مراغه‌ای نیز حدود ۱۰۰ سال پس از میرعبدالفتاح مرثیه‌سرایی را آغاز کرد و «طوطی مراغه‌ای» و «شکوهی مراغه‌ای» نیز از دیگر شاعران مرثیه‌سرای تاریخ مراغه هستند.

 

وی با تاکید که بر اینکه حسینی بودن در مراغه اصالت دارد، اضافه کرد: در زمان حاضر هم عزاداری امام حسین (ع) به شکل خاص در این شهرستان برگزار می‌شود که از جمله همین عزاداری‌ها می‌توان به «علم‌بندی»، «الله‌الله حسین وینه» و «وای عباسا» اشاره کرد.

 

حجت‌الاسلام جعفری افزود: مردم مراغه در ماه محرم به صورت شبانه‌روزی عزاداری می‌کنند و تنوع عزاداری‌ها از ویژگی‌های خاص فرهنگی این شهرستان است.

 

وی با بیان اینکه هزار و ۴۰۰ شهید گلگون‌کفن مراغه با حضور در همین عزاداری‌ها از مکتب عاشورا درس گرفته بودند، اضافه کرد: آنان می‌دانستند برای دفاع از دین و اسلام باید جانفشانی کنند

  • نویسنده : فرزاد غفاریان سالاری
  • منبع خبر : مراغه سلام