معرفی ۲۰ رقم جدید از محصولات دیم در دولت سیزدهم
معرفی ۲۰ رقم جدید از محصولات دیم در دولت سیزدهم
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خبر داد: ۲۰ رقم جدید از محصولات زراعی دیم در دولت سیزدهم در کشور معرفی شده است

به گزارش پایگاه خبری مراغه سلام

 

روستایی در مراغه گفت: ارقام معرفی شده از ظرفیت عملکرد بالا، تاب‌آوری بیشتر به تغییرات اقلیمی، مقاومت به بیماری‌ها و از کیفیت خوب محصول برخوردار هستند و با اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و با پشتیبانی عملی و فنی از این طرح تولید محصولات زراعی در دیمزار‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 

وی اضافه کرد: ۱۸۳ فقره طرح تحقیقاتی ملی، مشترک، مستقل و خاص به همت محققان تحقیقاتی در ستاد مؤسسه و ۲۶ استان همکار دیم خیز کشور اجرا شده و نتایج آن در دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم و تأمین امنیت غذایی پایدار نقش مهمی داشته است.

 

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم تهیه دستورالعمل‌های فنی و بسته‌های زراعی به‌منظور انتقال دانش فنی به مزارع را از دیگر دستاورد مهم مؤسسه عنوان کرد و گفت: به‌کارگیری دانش فنی در عرصه دیمزار‌ها بخصوص در شرایط خشکی و خشکسالی موجب افزایش چشمگیر تولید و پایداری تولید در دیمزار‌ها را تضمین می‌کند.

 

روستایی اظهار کرد: به‌کارگیری دانش فنی در شرایط خشکی و خشکسالی موجب افزایش بهره‌وری و تولید دوبرابری در دیمزار‌ها شده است و تولید هسته‌های بذری محصولات زراعی دیم از دیگر فعالیت‌های شاخص این مؤسسه است.

 

وی ادامه داد: به‌منظور پشتیبانی علمی و فنی از طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در طول سه سال گذشته میزان تولید هسته‌های بذری در مؤسسه افزایش چشمگیری داشته و بیشترین افزایش مربوط به تولید بذر محصولات تناوبی (نخود، عدس، گیاهان روغنی و علوفه‌ای) بود و در این محصولات به طور متوسط ۱۰۰ درصد تولید افزایش یافته است.

 

روستایی گفت: ایجاد پایگاه‌های نوآوری باهدف انتقال آخرین یافته‌ها و بسته‌های دانش‌بنیان در مزارع کشاورزان دیم‌کار در مناطق مختلف کشور برای معرفی دستاورد‌های جدید به بهره‌برداران و کارشناسان از نظر تنوع ارقام، تغذیه مطلوب، کنترل علف‌های هرز، آرایش کشت، تغییر تاریخ کاشت از بهار به پاییز در برخی محصولات تناوبی، کشاورزی حفاظتی و دقیق در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است.

 

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت شهرستان مراغه در ۲۱ استان دیم خیز کشور  فعالیت تحقیقاتی دارد و ارقام سازگار و پرمحصول جدید معرفی می‌کند.

  • نویسنده : فرزاد غفاریان سالاری
  • منبع خبر : مراغه سلام