مراغه  در جایگاه اول تولید ماهی در آذربایجان شرقی
مراغه  در جایگاه اول تولید ماهی در آذربایجان شرقی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مراغه گفت :شهرستان مراغه در حوزه شیلات و در تولید ماهی با ظرفیت ۱۴۰۰تن که ۱۷درصد تولیدات استان را که در سال گذشته به خود اختصاص داده است ،در رتبه اول قرار دارد .

به گزارش پایگاه خبری مراغه سلام
هادی خرسندی صبح سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه مراغه گفت :مراغه از ظرفیت های فراوانی برخوردار است که مهمترین آن حوزه کشاورزی است .
وی افزود : با وجود ظرفیت های کشاورزی در این شهرستان ،انتظار است اکثر برنامه ریزی های شهرستانی با نگاه کشاورزی و توجه به زیر ساخت های آن انجام گیرد .

وی با اشاره به اینکه مراغه اولین تولید کننده سیب در استان آذربایجان شرقی است ،افزود :سال گذشته ۳۰۰هزار تن سیب در مراغه تولید که ۳۱درصد تولیدات استان را به خود اختصاص داده است .

خرسندی ادامه داد:علاوه بر سیب ،مراغه رتبه اول تولید عسل با کیفیت به میزان ۳۳۷۰تن که این مقدار ۱۸درصد تولیدات عسل استان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است .
مدیر جهاد کشاورزی اضافه کرد :رتبه سوم تولید تخم مرغ ،رتبه سوم تولید گوشت مرغ با ۱۸هزار تن در سال سال ،رتبه چهار گوشت قرمز با ۵۵۰۰تن در استان از دیگر عملکرد این شهرستان در سال گذشته بود .

وی با بیان اینکه شهرستان مراغه دارای رتبه ۴تولید شیر در استان با ۴۲۰۰تن را به خود اختصاص داده است ،گفت :به دلیل عدم وجود واحد های فرآوری شیر در مراغه ،مقدار زیادی از شیر تولیدی این شهرستان به شهرهای همجوار ارسال می شود .

وی یکی دیگر از ظرفیت های کشاورزی مراغه را تولید خشکبار عنوان و افزود :۵۴درصد خشکبار صادراتی استان آذربایجان شرقی از شهرستان مراغه انجام می گیرد .
خرسندی در ادامه به عملکرد این مجموعه در حوزه زراعی اشاره و گفت :مراغه پیش رو در اجرای طرح جهش تولید است و هم اکنون ۵۱هزار و پانصد هکتار زمین زراعی برای این طرح اختصاص یافته است .

وی افزود :در سال گذشته ۴۲هزار ۴۰۰تن خرید تضمینی گندم و یک هزار و ۲۵۴تن خرید توافقی و ۴هزار و ۷۱۱تن بذر در سال گذشته توسط این مدیریت انجام گرفته است .
خرسندی در ادامه گفت :در سایه تلاش مجموعه همکاران این مدیریت ،شهرستان مراغه رتبه ۶کشور در پاسخ به استعلام های ثبتی در مدت زیر ۵دقیقه را کسب کرده است .
مدیر جهاد کشاورزی مراغه به فعالیت های ترویج کشاورزی نیز پرداخت و گفت :برگزاری کلاس های آموزشی جهش تولید به میزان ۲هزار و ۷۰۹ساعت ،ارسال ۲۸هزار پیام ترویجی و آموزش انفرادی به میزان ۹هزار ۱۵۱نفر ساعت از جمله عملکرد این مجموعه در سال گذشته بود .

خرسندی به عملکرد این مدیریت در حوزه صنایع تبدیلی نیز اشاره و گفت :ظرفیت سردخانه این شهرستان از۱۵۰هزار و ۷۰۰ تن به ۱۶۰هزار تن افزایش یافته است .

تولید ماهی تنوری در انجام می گیرد

مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت :با توجه به تولید و فروش سنتی ماهی تنوری در مراغه ،یکی از برنامه های این مجموعه در سال جاری برنامه ریزی برای تولید ماهی تنوری بطور انبوه برای اولین بار در این شهرستان خواهد بود .

  • نویسنده : فرزاد غفاریان سالاری
  • منبع خبر : مراغه سلام