سلامت انتخابات پیش‌نیاز مشارکت حداکثری است.
سلامت انتخابات پیش‌نیاز مشارکت حداکثری است.
سلامت انتخابات، عامل مهمي در تامين آزادي و بي طرفي انتخابات و مشارکت حداکثری احزاب، داوطلبان، گروههاي ذي نفع و راي دهندگان به حساب مي آيد.

به گزارش پایگاه خبری مراغه سلام

 

شاخص سلامت یکی از شاخصه های چهارگانه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تحقق انتخابات مطلوب (در کنار شاخص های امنیت، رقابت و مشارکت) به شمار می آید.

 سلامت انتخاباتی به معنای مبرّا بودن فرایند انتخابات از شبهات گوناگون در زمینه وقوع تقلب و دستکاری نتایج است و اهمیت برجسته ای دارد.

چنانچه در پرتو اصل شفافیت، سلامت انتخاباتی به یک انگاره بدیهی برای رأی دهندگان تبدیل شود، می توان امیدوار بود که مشارکت در انتخابات نیز افزایش یافته و اصطلاحاً تنور انتخابات داغ خواهد شد. به این ترتیب لازم است تا نهادهای اجرایی و نظارتی در انتخابات، با تضمین فرایندهای شفاف و سالم انتخاباتی، اعتماد عمومی به صندوق های رأی را موجب گردیده و به صورت عملی این پیام را به جامعه ارسال نمایند که رأی آنها محفوظ و مضبوط خواهد بود.

هدف از رقابت در انتخابات ،به مناصب عمومي، كسب قدرت و اعمال نفوذ بر سياست هاي عمومي و منابع دولتي است و در اين رقابت هيچ كس نمي خواهد بازنده باشد.

 از اين رو همواره اين خطر وجود دارد كه عده اي بخواهند با ابزارهاي غير اخلاقي و خلاف قانون در انتخابات پيروز شوند.

مقام معظم رهبری می فرمایند : یکی از مسائلی که سلامت انتخابات و سلامت این رقابت را تأمین و تضمین میکند، این است که مردم با بصیرت، با فکر وارد بشوند و انسانهای صالح را انتخاب بکنند. آدمهایی را انتخاب بکنند که وقتی رفت در آن مسند نشست -حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضویّت در مجلس خبرگان باشد یا در مجلس شورای اسلامی باشد یا ریاست جمهوری باشد- خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد، فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد.

در این راستا استاندار جدید استان آذربایجان شرقی در جلسه ستاد انتخابات این استان نیز به اهمیت این موضوع سلامت انتخابات پرداخت و گفت : رای مردم، حق الناس و بر گردن ماست و باید با عملکرد خودمان و نه گفتمان مان آن را به منصه ظهور برسانیم.

مالک رحمتی ادامه می دهد :اگر اعلام شود که بخشدار یا فرمانداری در انتخابات سوگیری کرده، عزل می شود، زیرا وظیفه ماست که سلامت انتخابات را برقرار کنیم.

حال باید توجه نمود که سلامت انتخابات بیش از هر چیز مستلزم بی طرفی مقامات و نهادهای برگزار کننده انتخابات است تا به هیچ یک از طرفین انتخابات تمایل نشان نداده و با تعهد به اصل انصاف، این فرآیند را اجرایی نمایند.

در پایان به این نکته نیز توجه نمود که پیام مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های انتخابات، اقتدار، زندگی، آرمان‌خواهی، استقلال و ایستادن ملت پای عزت و استقلال کشور است.

 

وعده ما ۱۱اسفند پای صندوق های رای

  • نویسنده : فرزاد غفاریان سالاری
  • منبع خبر : مراغه سلام