افتتاح ۷طرح بخش کشاورزی در مراغه
افتتاح ۷طرح بخش کشاورزی در مراغه
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت بانک‌ها از طرح جهش تولید در دیمزار‌ها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری مراغه سلام

 

مدیر جهاد کشاورزی مراغه روز پنج‌شنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها به خبرنگار ما بیان کرد: این طرح‌ها شامل چهار طرح آبیاری تحت فشار در مجموع با بیش از پنج میلیارد ریال و یک واحد بسته‌بندی میوه با ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است.

 

«هادی خرسندی» افزود: یک واحد پرورش ماهی در شهرک شیلات با ۳۴ میلیارد ریال و واحد پرورش قارچ با ۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیز از دیگر طرح‌های افتتاحی است.

 

به گفته وی برای اجرای این طرح‌ها در هفت روستای مختلف این شهرستان در مجموع ۱۶۹ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۲.۸۹ میلیارد ریال از محل منابع ملی پرداخت شده است.

 

وی اشتغالزایی مستقیم این طرح‌ها را ۱۹ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم آنها را ۸۱ نفر اعلام کرد و ادامه داد: ۸۵ خانوار از مزیت‌های اجرای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

 

مدیر جهاد کشاورزی مراغه به برخی از ظرفیت‌های تولید و رتبه‌های برتر این شهرستان در سطح استان هم اشاره، و بیان کرد: این شهرستان رتبه اول تولید ماهی، جایگاه نخست تولید عسل، رتبه اول تولید سیب، جایگاه سوم تولید تخم‌مرغ، جایگاه سوم تولید گوشت مرغ و رتبه چهارم در تولید شیر و گوشت قرمز آذربایجان‌شرقی را داراست.

 

«خرسندی» با بیان اینکه ۷۴ مزرعه پرورش ماهی با تولید سالانه هزار و ۱۶۰ تن در مراغه وجود دارد، اضافه کرد: اکنون ۱۷ درصد از ماهی استان در این شهرستان تولید می‌شود و با راه‌اندازی مزارع شهرک شیلات، آبزی‌پروری با جهش تولید مواجه خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد عسل آذربایجان‌شرقی در مراغه تولید می‌شود، اضافه کرد: شهرستان با تولید سه‌هزار و ۳۷۰ تن عسل رتبه اول استان را در اختیار داشته است و بیش از یکهزار زنبورستان فعال در شهرستان وجود دارد.

 

به گفته وی مراغه اولین تولیدکننده سیب استان بوده و با ۳۰۰ هزار تن تولید سالانه، ۳۱ درصد از تولید آذربایجان‌شرقی را به خود اختصاص داده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی مراغه ادامه داد: این شهرستان همچنین رتبه سوم تولید تخم‌مرغ آذربایجان‌شرقی را با تولید ۱۶ هزار تن تخم‌مرغ در اختیار دارد که ۱۴ درصد از تولید استان را شامل می‌شود.

 

«خرسندی» با بیان اینکه در مراغه هشت هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود، افزود: حجم تولید شیر شهرستان ۴۲ هزار تن و گوشت قرمز نیز پنج هزار و ۵۰۰ تن است.

 

وی این را هم بیان کرد که مراغه با برخورداری از شبکه ریلی، زمینی و هوایی و همچنین گمرکی که امکان صادرات مستقیم و صدور پروانه بهداشتی دارد، می‌تواند فرصتی برای صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری برای کشور باشد.

  • نویسنده : فرزاد غفاریان سالاری
  • منبع خبر : مراغه سلام